Prawo

Stawki za zajęcie pasa drogowego

Podjęcie przez radę powiatu odrębnej uchwały dla prowadzenia w pasie drogowym określonego rodzaju robót oraz umieszczania w nim określonej kategorii urządzeń infrastruktury technicznej czy obiektów budowlanych jest niezgodne z prawem.

Rada Powiatu w Elblągu podjęła 7 listopada 2014 r. uchwałę w której ustaliła wysokość stawek opłat za zajęcie pasa drogowego dróg powiatowych Powiatu Elbląskiego na cele niezwiązane z budową, przebudową, remontem, utrzymaniem i ochroną dróg w zakresie infrastruktury telekomunikacyjnej „ostatniej mili”.


Zgodnie z art. 40 ust. 8 i 9 ustawy z 21 marca 1985 r. o drogach publicznych organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego,w drodze uchwały, ustala dla dróg, których zarządcą jest jednostka samorządu terytorialnego, wysokość stawek opłaty za zajęcie 1 m2 pasa drogowego, z tym że stawki opłaty, o których mowa w ust. 4 i 6, nie mogą przekroczyć 10 zł za jeden dzień zajmowania pasa drogowego, a stawka opłaty, o której mowa w ust. 5, nie może przekroczyć 200 zł, a przy ustalaniu stawek, o których mowa w ust. 7 i 8, uwzględnia się:
1) kategorię drogi, której pas drogowy zostaje zajęty;
2) rodzaj elementu zajętego pasa drogowego;
3) procentową wielkość zajmowanej szerokości jezdni;
4) rodzaj zajęcia pasa drogowego;
5) rodzaj urządzenia lub obiektu budowlanego umieszczonego w pasie drogowym.


Z powyższych przepisów, zdaniem organu nadzoru, wynika, iż rada powiatu może ustalić ww. stawki wyłącznie w jednej uchwale i rażąco narusza ww. przepis podjęcie odrębnej uchwały dla prowadzenia w pasie drogowym określonego rodzaju robót oraz umieszczania w nim określonej kategorii urządzeń infrastruktury technicznej czy obiektów budowlanych, jak ma to miejsce w zakwestionowanej uchwale.


Opłata za zajęcie pasa drogowego jest daniną publiczną w rozumieniu art. 217 Konstytucji RP, gdyż stanowi obowiązkowe świadczenie pieniężne przewidziane na rzecz powiatu w razie zajęcia pasa drogowego. W związku z tym istotną kwestią jest ścisła realizacja delegacji ustawowej, przyznanej organowi powiatu przez ustawodawcę. W opisywanej  sprawie regulowanie kwestii wysokości stawek opłat za zajęcie pasa drogowego dróg powiatowych w jednej uchwale ma istotne znaczenie dla jasności i przejrzystości powyższych uregulowań, a to stanowi jeden z warunków sine qua non prawidłowego stanowienia prawa.



(Rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody warmińsko-mazurskiego z 15 grudnia 2014 r., sygn. akt PN.4131.248.2014)

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane