Prawo

Zatrudnianie nauczyciela nie na zasadach burmistrza

Burmistrz gminy nie jest upoważniony do ustalania zasad zatrudniania nauczycieli i określania ich czasu pracy w zarządzeniu. Takie działanie stanowi ingerencję w wyłączne kompetencje dyrektora szkoły.

Burmistrz gminy wydał zarządzenie w sprawie organizacji roku szkolnego w szkołach prowadzonych przez samorząd. Wojewoda zaskarżył zarządzenie do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi . Wojewoda łódzki wskazał, że z art. 34a ust. 1 ustawy o systemie oświaty wynika uprawnienie organu prowadzącego szkołę do sprawowania nadzoru nad działalnością szkoły w zakresie spraw finansowych i administracyjnych, z uwzględnieniem odrębnych przepisów. Natomiast przepis ust. 2 pkt 3 powołanego przepisu upoważnia organ prowadzący szkołę do sprawowania nadzoru nad przestrzeganiem przepisów dotyczących organizacji szkoły lub placówki. Z powołanych przepisów nie wynika jednak, aby organ prowadzący był uprawniony do ustalania wytycznych co do opracowywania arkuszy organizacyjnych szkół, wiążących zasad kreowania sfery organizacji działania szkoły oraz zatrudniania nauczycieli i innych pracowników – tymczasem takie regulacje znalazły się w zaskarżonym zarządzeniu. Sąd przyznał rację wojewodzie i orzekł, że burmistrz gminy wkroczył w kompetencje wyraźnie zastrzeżone dla dyrektorów podległych placówek.

 

Sąd w uzasadnieniu orzeczenia wskazał, że naruszenie prawa stanowi nałożenie na dyrektorów szkół obowiązku kierowania się wytycznymi zawartymi w zarządzeniu burmistrza w zakresie podejmowanych przez nich wszelkich decyzji kadrowych w placówkach oświatowych. Zgodnie z art. 39 ust. 3 ustawy o systemie oświaty to dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole lub placówce nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami i  to on decyduje w sprawach: zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły lub placówki; przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom szkoły lub placówki; występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i rady szkoły lub placówki, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły lub placówki.

 

W orzecznictwie wielokrotnie podkreślano, że organ prowadzący szkołę lub placówkę może ingerować w działalność szkoły lub placówki wyłącznie w zakresie i na zasadach określonych w ustawie (art. 34b ustawy o systemie oświaty). Kompetencje dyrektora w zakresie zatrudniania pracowników są wyłączne i wszelka ingerencja organu prowadzącego szkołę jest w tej dziedzinie niedopuszczalna (por. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 11 marca 2009 r., I OSK 1528/08, wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z 19 lutego 2009 r., IV SA/Wr 596/08).

 

Burmistrz gminy nie był zatem uprawniony do ustalania w zaskarżonym zarządzeniu zasad zatrudniania nauczycieli i określania ich czasu pracy. Czas pracy nauczycieli określony jest bowiem w ustawie z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (t.j. DzU 2014 poz. 191 ze zm.).

 

(Wyrok WSA w Łodzi z 8 września 2015 r., sygn. akt III SA/Łd 670/15)

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane