Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Dwie nowe możliwości dofinansowania dróg lokalnych

Dwie nowe możliwości dofinansowania dróg lokalnych fotolia.pl

Projekt zmian w Umowie Partnerstwa (o którym szerzej piszemy tutaj) zawiera m. in. korektę warunków finansowania z unijnego funduszu rozwoju regionalnego inwestycji na drogach lokalnych. W opisie interwencji celu tematycznego nr 7 zmodyfikowano nieco jeden spośród znanych już z obecnej praktyki warunków i dodano nową możliwość. Pierwszą opcją jest warunek bezpośredniego połączenia z siecią dróg krajowych. Drugą warunek bezpośredniego połączenia z istniejącymi lub nowymi terenami inwestycyjnymi. Warunkiem ogólnym jest wprowadzenie inwestycji do regionalnego planu transportowego.

Połączenie z siecią dróg krajowych

Usunięto dotychczasowy wymóg połączenia z siecią TEN-T. Zamiast tego zapisu pojawiły się „sieć dróg krajowych”.  Bezpośrednie połączenie opisano w następujący sposób „Warunek zapewnienia bezpośredniego połączenia drogi lokalnej należy postrzegać z punktu widzenia sieci bazowej i kompleksowej TEN-T i jej celów. Aby mówić o interoperacyjności, sieć TEN-T powinna istnieć, być w trakcie budowy lub być przewidziana do budowy w obecnej perspektywie finansowej. Pod pojęciem „bezpośrednie połączenie” należy rozumieć drogi lokalne łączące się fizycznie bezpośrednio z istniejącą, budowaną lub planowaną do budowy w obecnej perspektywie finansowej siecią TEN-T. Dlatego też o spełnieniu tego warunku w przypadku drogowej sieci TEN-T można mówić jeżeli budowany lub przebudowywany odcinek drogi lokalnej fizycznie połączy się z węzłem autostrady lub drogi ekspresowej. W praktyce może wystąpić przypadek, gdy taki odcinek drogi lokalnej został już przebudowany i spełnia wymagane parametry techniczne – w takim przypadku można realizować bezpośrednio przylegający do niego odcinek tej samej drogi lokalnej (o tej samej kategorii i numerze) jeżeli jest to niezbędne dla osiągnięcia efektu sieciowego – w żadnym przypadku jednak nie dalej niż do najbliższego skrzyżowania z drogą krajową lub wojewódzką - zgodnie z dokumentem >Drogi wojewódzkie i lokalne w ramach CT7. Postanowienia Umowy Partnerstwa. Wspólna Interpretacja<".

Połączenie z terenami inwestycyjnymi

Do zakresu interwencji celu tematycznego nr 7 wprowadzono kolejną możliwość dofinansowania inwestycji w drogę lokalną. Dotyczy ona przypadku, gdy droga ta zapewni "konieczne, bezpośrednie połączenie z istniejącymi lub nowymi terenami inwestycyjnymi.". Do tej pory nie było to możliwe. Komisja Europejska zgodziła się na tę możliwość wskutek zabiegów resortu rozwoju regionalnego, podjętych jeszcze w roku 2015.

Wydatki na drogi lokalne w RPO nie większe niż 15 proc. alokacji, ale...

Ministerstwo rozwoju przeformułowało również fragment dotyczący nakładów na drogi lokalne z regionalnych programach operacyjnych, w którym pojawiała się konkretna kwota limitu 450 mln euro. Obecny zapis brzmi „Wielkość alokacji na drogi lokalne w poszczególnych RPO co do zasady nie przekroczy 15 proc. alokacji tego RPO na PI7b. W szczególnych przypadkach minister właściwy ds. rozwoju regionalnego może wyrazić zgodę na zwiększenie dla danego RPO limitu, o którym mowa powyżej, pod warunkiem, że łączna wartość alokacji na drogi lokalne w ramach wszystkich RPO w CT7 nie przekroczy 15 proc. alokacji PI7b dla wszystkich RPO.”

Pon., 6 Lt. 2017 0 Komentarzy Dodane przez: Jarosław Komża