Prawo

Orzeczenie WSA: Zasady sytuowania i grodzenia ogródków piwnych

Uchwalając zasady sytuowania ogródków piwnych w określonej odległości od szkół czy obiektów kultu religijnego, należy dokładnie określić sposób mierzenia tej odległości. Rada gminy nie może bowiem pozostawiać w tym zakresie swobody decyzyjnej organowi wydającemu pozwolenie.

Rada gminy podjęła uchwałę w sprawie zasad usytuowania na terenie gminy miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych. W § 1 uchwały postanowiono, że zezwolenia na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych nie wydaje się na punkty usytuowane w odległości mniejszej niż 50 metrów od obiektów kultu religijnego, szkół i przedszkoli. Z kolei w § 2 tejże ustawy postanowiono, że sprzedaż napojów alkoholowych o zawartości do 4,5 proc. alkoholu i piwa, dopuszczalna jest po uzyskaniu zgody burmistrza, także w ogródkach piwnych, które mogą być tworzone jedynie jako integralna część punktów prowadzących sprzedaż napojów alkoholowych, przeznaczonych do spożycia na miejscu sprzedaży, pod warunkiem, że teren ogródka będzie ogrodzony.

 

Uchwałę zaskarżył prokurator uznając, że rada gminy określając warunki, jakie powinny spełniać ogródki piwne – wymóg ogrodzenia takiego ogródka – przekroczyła delegację ustawową. Prokurator uznał również za niedopuszczalne niewskazanie w treści uchwały sposobu mierzenia odległości od punktów wskazanych w § 1 uchwały do miejsc sprzedaży alkoholu.

 

Odnośnie do wymogu grodzenia ogródka Wojewódzki Sąd Administracyjny wyjaśnił, że w ramach upoważnienia zawartego w art. 12 ust. 2 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi nie mieści się uprawnienie rady gminy do konkretyzowania, jak ma wyglądać miejsce sprzedaży i podawania napojów alkoholowych, ani tym bardziej warunków budowy tych punktów czy też określenie warunków sanitarnych, jakie powinien spełniać taki punkt.

 

Z kolei określenie przez organ stanowiący gminy samej odległości bez podania, od którego do którego punktu te odległości mają być mierzone, tak jak to uczyniono w § 1 zaskarżonej uchwały, jest według sądu wysoce nieprecyzyjne.  Sąd uznał, że taki zapis w praktyce może prowadzić do sytuacji obchodzenia celów określonych w art. 1 i 2 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Zauważyć bowiem należy, że czytelne i jednoznaczne określenie sposobu mierzenia odległości między obiektami chronionymi a punktami sprzedaży i podawania alkoholu ma m.in. bardzo istotne znaczenie przy wydawaniu zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych. Zasady te powinny być tak określone, aby organ wydający tego rodzaju zezwolenia nie miał w tym zakresie swobody decyzyjnej.

 

(Wyrok WSA w Gorzowie Wielkopolskim z 26 października 2016 r., sygn. akt II SA/Go 689/16)

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane