Prawo

Egzekucja opłat dodatkowych za parkowanie

Tryb egzekucji opłat dodatkowych został już uregulowany w ustawie o drogach publicznych, gdzie ustawodawca wyraźnie wskazał, że opłaty te podlegają przymusowemu ściągnięciu w trybie określonym w przepisach ustawy z 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Rada gminy w ramach stanowionego prawa miejscowego nie może wprowadzać odrębnych, „konkurencyjnych” regulacji wyłączających zastosowanie obowiązujących powszechnie aktów ustawowych.

Prokurator wniósł skargę na uchwałę rady miasta dotyczącą ustalenia Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego, wprowadzenia opłat za parkowanie pojazdów samochodowych w Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego, wysokości stawek za parkowanie w Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego, wysokości opłat dodatkowych i sposobu ich pobierania.

 

W zaskarżonej uchwale  rada określiła, że opłata dodatkowa podlega przymusowemu ściągnięciu w trybie określonym w przepisach o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Zdaniem prokuratora takie uregulowanie stanowi przekroczenie delegacji ustawowej zawartej w art.13f ust. 2 ustawy o drogach publicznych (dalej: u.d.p.). Zgodnie z art.13 ust.1 pkt 1 u.d.p. zasadą jest obowiązek ponoszenia opłat za parkowanie pojazdów na drogach publicznych w strefie płatnego parkowania. Rodzaj sankcji za uchylanie się od uiszczenia opłaty przewiduje natomiast art.13f ust. 1 u.d.p. Z kolei w przepisie art.13f ust. 2 ustawa przyznała radzie miejskiej upoważnienie do uregulowania wyłącznie kwestii wysokości opłaty dodatkowej, która nie może przekraczać 50 zł oraz sposobu jej pobierania. Prokurator w skardze wyjaśnił, że w terminie sposobu pobierania nie mieści się kompetencja rady do uregulowania trybu postępowania w przypadku nieuiszczenia opłaty. Nadto tryb egzekucji został uregulowany w art. 40d ust. 2 u.d.p. Powtarzanie w uchwale uregulowania ustawowego stanowi naruszenie § 137 w zw. z § 143 zasad techniki prawodawczej.

 

Sąd rozpatrując sprawę, przychylił się do skargi prokuratora i uznał, że uregulowanie tej materii przez radę stanowiło wyjście poza zakres upoważnienia ustawowego, albowiem przepis art.13f ust. 2 u.d.p. nie upoważnia organu samorządowego do ustanawiania trybu dochodzenia należności z tytułu opłat dodatkowych, a jedynie do określenia wysokości i sposobu jej pobierania. Tryb egzekucji opłat dodatkowych został już uregulowany w art. 40d ust. 2 u.d.p., gdzie ustawodawca wyraźnie wskazał, że opłaty powyższe podlegają przymusowemu ściągnięciu w trybie określonym w przepisach ustawy z 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Rada gminy (miasta) w ramach stanowionego prawa miejscowego nie może więc wprowadzać odrębnych, „konkurencyjnych” regulacji wyłączających zastosowanie obowiązujących powszechnie aktów ustawowych.

 

(Wyrok WSA w Poznaniu z 20 grudnia 2016 r., sygn. akt IV SA/Po 740/16)

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane