Samorządy pomagają w eliminowaniu wykluczenia komunikacyjnego

Wpis dodał: Marcin Żyski | Zgłoś błąd lub naruszenie
Do 2028 roku na ten cel wydanych będzie prawie 7 mld zł, z czego około 1 miliard to będą środki jednostek samorządu terytorialnego.

Chodzi o program "Kolej plus", uruchomiony przez Ministerstwo Infrastruktury którego realizacja ma wpłynąć na poprawę warunków życia mieszkańców i wzrost atrakcyjności wielu regionów Polski. Wczoraj 1 lutego 2021 doszło do kolejnego spotkania przedstawicieli samorządów z władzami PKP PLK.

Omówiono kolejne z nowych inwestycji kolejowych, przeanalizowano zaawansowanie programu "Kolej Plus" w zakresie wstępnych studiów planistyczno – prognostycznych. PLK przedstawiły zagadnienia ważne dla samorządów, a wnioskodawcy przekazali informacje o podjętych działaniach i dotychczasowym zaangażowaniu. Spółka oferuje merytoryczne wsparcie dla wnioskodawców Programu, który ma zwiększyć dostępność kolei.

Na tę chwilę z 76 wniosków, 65 przedsięwzięć jest na etapie przygotowań do ogłoszenia postępowania przetargowego dotyczącego wstępnego studium planistyczno – prognostycznego (opracowywany jest opis przedmiotu zamówienia przez samorządy). Na 11 projektach trwa postępowanie przetargowe. Ponadto dla 38 przedsięwzięć samorządy zabezpieczyły już w budżecie na 2021 r. finasowanie na opracowanie wstępnych studiów planistyczno – prognostycznych. Z każdym tygodniem widać wyraźny wzrost zaangażowania samorządów w działaniach na rzecz realizacji zgłoszonych projektów do programu "Kolej Plus".

Do II etapu Programu Kolej Plus zakwalifikowało się 79 projektów. Trzy zgłoszenia zostały wycofane przez wnioskodawcę. W tym etapie samorządy mają 12 miesięcy na opracowanie wstępnego studium planistyczno-prognostycznego. Aby wypracować jednolity standard koncepcji, samorządy będą pracowały na udostępnionych przez PLK dokumentach przetargowych dla inwestycji punktowych lub liniowych. Ponadto wnioskodawcy pozyskają niezbędne dokumenty, opinie oraz wnioski z konsultacji społecznych. Istotne będzie także przedłożenie dokumentu potwierdzającego zabezpieczenie finansowania minimum 15-proc. wartości inwestycji oraz deklaracji właściwego organizatora przewozów odnośnie uruchomienia i finansowania przewozów min. 4 pary pociągów przez 5 lat. Po tym etapie projekty będą podlegały ocenie wielokryterialnej, której wynikiem będzie utworzenie listy rankingowej projektów i kwalifikacja ich do realizacji.