Nieprawidłowości przy wdrażaniu systemów informatycznych we Wrocławiu

Wpis dodał: Marcin Żyski | Zgłoś błąd lub naruszenie
Kontrolerzy z Delegatury Centralnego Biura Antykorupcyjnego we Wrocławiu przeprowadzili kontrolę wybranych umów z lat 2014-2020.

Badano transakcje Agencji Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej S.A. Jak się okazało w trakcie ich realizacji doszło do "licznych nieprawidłowości" - dotyczyły one wdrażania systemów informatycznych „Nasz Wrocław” oraz „Wrocławska baza miejsc i wydarzeń”, a także realizacji kampanii promocyjnych „Akademicki Wrocław” i „Promocja wybranych gmin Wrocławskiego Obszaru Funkcjonalnego”.

Te ostatnie były zamówieniami o wartości powyżej 30 tys. euro - realizowane je na stronach internetowych www oraz w mediach społecznościowych. Podczas kontroli stwierdzono naruszenie ustawy "Prawo zamówień publicznych" w zakresie zastosowanych kryteriów oceny ofert (były opisane w sposób nieprecyzyjny i niejednoznaczny, co uniemożliwiało ich prawidłową, obiektywną weryfikację i ocenę).

Kolejne ujawnione nieprawidłowości to brak dokumentacji, wynikającej z zapisów umowy tj. raportu końcowego, który miał być podstawą rozliczenia wynagrodzenia oraz brak wymaganych podpisów na protokole postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.

Zrealizowany poniżej progu 30 000 euro system informatyczny obsługujący miejski program „Nasz Wrocław”, został zlecony w ramach dwóch odrębnych postępowań, temu samemu wykonawcy. Łączna suma wynagrodzeń przekroczyła próg ustawowy określony w Prawie zamówień publicznych, a procedura doboru potencjalnych wykonawców przez ARAW S.A. skutkowała złożeniem oferty tylko przez ww. spółkę.

Serwis internetowy „Wrocławska baza miejsc i wydarzeń” także był realizowany w ramach zleceń poniżej progów 30 tys. euro przez tę samą firmę, która w latach 2014-2019 podpisała ze spółką miejską 6 umów abonamentowych.
Reklamy zewnętrzne (tzw. billboardy), także zostały zlecone w ramach postępowania poniżej 30 000 euro wykonawcy, z którym spółka nie zawarła stosownej, wymaganej regulaminem umowy.

Jak podaje na swojej stronie internetowej Centralne Biuro Antykorupcyjne jeszcze w trakcie przeprowadzanego postępowania kontrolnego prezes zarządu, która objęła funkcję 1 grudnia 2019 r. wprowadziła zmiany w regulaminie udzielania zamówień publicznych, których wartość nie przekracza równowartości kwoty 30 000 euro oraz w sposobie obiegu i przechowywania dokumentów. Przeprowadzone zostały szkolenia dla pracowników z zakresu przygotowania, realizacji i rozliczania zamówień.