Nowelizacja ustawy śmieciowej budzi emocje
Wpis dodał: Marcin Żyski | Zgłoś błąd lub naruszenie
Początek roku 2019 w wielu samorządach zdominowały ożywione dyskusje na temat nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Jak zauważa Maciej Kiełbus w serii artykułów dla serwisu PrawoDlaSamorzadu.pl, Ministerstwo Środowiska przygotowało wiele zmian, które mają bardzo szeroki zakres. Jego zdaniem w niektórych punktach to wręcz zmiany „rewolucyjne”, jak choćby zniesienie regionów w ramach województw (teraz regionem gospodarki odpadami komunalnymi będzie województwo). W niektórych aspektach nowelizacja będzie powodowała zmiany również w innych ustawach, np. w ustawie o odpadach.
Rady gmin będą musiały znowelizować swoje uchwały w ciągu 12 miesięcy od wejścia w życie ustawy. Wójtowie, burmistrzowie i prezydenci miast na pewno zwrócą uwagę na wprowadzenie kar pieniężnych za niestosowanie się do nowych przepisów, wg których będą zobowiązani do kontrolowania przestrzegania ustawy co najmniej raz w roku. Niewykonywanie tego obowiązku grozić będzie karą w wysokości od 500 do 5000 zł. Z kolei gmina, która nie stworzy warunków do wykonywania ustawy będzie podlegała karze w wysokości od 1000 do 100 000 zł. Kary nakładać będzie wojewódzki inspektor ochrony środowiska. Z kolei właściciele nieruchomości powinni wiedzieć, że od tej pory będą mieli obowiązek utrzymywania w należytym stanie sanitarnym miejsc gromadzenia odpadów.
Recykling
W najnowszej wersji ustawy nowelizującej ustawę o utrzymaniu czystości i porządku w gminach znaleźć można m.in. zapisy wprowadzające w życie unijne dyrektywy odpadowe. W tej chwili w Polsce 32% odpadów komunalnych podlega recyklingowi, gdy np. u naszych zachodnich sąsiadów poziom recyklingu i przygotowania do ponownego użycia odpadów komunalnych wynosi aż 45%.
W kolejnych latach wartości wagowe mają przedstawiać się następująco:
- w latach 2020-2024 co najmniej 50%,
- w latach 2025-2029 co najmniej 55%,
- w latach 2030-2034 co najmniej 60%,
- od 1 stycznia 2035 co najmniej 65%.
Dużo zmian czeka PSZOK-i i RIPOK-i.
Od 1 stycznia 2025 punkty selektywnej zbiórki odpadów komunalnych będą miały obowiązek przyjmowania odpadów tekstyliów i odzieży. Wśród innych nowych przepisów dotyczących PSZOK-ów znaleźć można zapisy o tym, że od teraz nie w każdych okolicznościach będą musiały przyjmować bioodpady, zmienią się też warunki przyjmowania przez punkty niekomunalnych odpadów z działalności rolniczej (rada gminy w specjalnej uchwale może ustalić ich maksymalną ilość).
RIPOK-i, czyli regionalne instalacje przetwarzania odpadów komunalnych doczekają się nowej definicji. Od teraz nie będą już musiały mieć mocy przerobowych pozwalających na obsłużenie obszaru zamieszkanego przez co najmniej 120 tysięcy osób. RIPOK-ami wedle nowych przepisów będą poszczególne instalacje, a nie całe zakłady. Z ustawy zniknął też zakaz przetwarzania odpadów zielonych.
Co jeszcze warto wiedzieć o zmianach w ustawie?
Najnowszy projekt nowelizacji wprowadza obligatoryjną selektywną zbiórkę odpadów, jednocześnie precyzując, kiedy zbiórka nie spełnia wymogów zbiórki selektywnej - taka sytuacja ma miejsce, jeśli zawartość innych odpadów przekracza 10% wagi, a w przypadku papieru 5%. Wśród zmian znaleźć można również wprowadzenie obligatoryjnego rozdzielenia przetargów na odbiór od przetargów na zagospodarowanie odpadów, a także zakaz rozliczeń ryczałtowych, zastąpionych przez rozliczenia tonażowe. Są też nowe przepisy dotyczące nieruchomości niezamieszkałych i mieszanych (w przypadku tych ostatnich np. nie będzie obowiązku przetargowego wyłaniania podmiotów odbierających odpady), zapis o dopuszczeniu odrębnych deklaracji dla osobnych budynków lub ich części z osobnymi altankami śmietnikowymi, a także nowe poziomy opłat za pojemniki na nieruchomościach niezamieszkałych czy od domków letniskowych.
Rady gmin będą musiały znowelizować swoje uchwały w ciągu 12 miesięcy od wejścia w życie ustawy. Wójtowie, burmistrzowie i prezydenci miast na pewno zwrócą uwagę na wprowadzenie kar pieniężnych za niestosowanie się do nowych przepisów, wg których będą zobowiązani do kontrolowania przestrzegania ustawy co najmniej raz w roku. Niewykonywanie tego obowiązku grozić będzie karą w wysokości od 500 do 5000 zł. Z kolei gmina, która nie stworzy warunków do wykonywania ustawy będzie podlegała karze w wysokości od 1000 do 100 000 zł. Kary nakładać będzie wojewódzki inspektor ochrony środowiska. Z kolei właściciele nieruchomości powinni wiedzieć, że od tej pory będą mieli obowiązek utrzymywania w należytym stanie sanitarnym miejsc gromadzenia odpadów.
Recykling
W najnowszej wersji ustawy nowelizującej ustawę o utrzymaniu czystości i porządku w gminach znaleźć można m.in. zapisy wprowadzające w życie unijne dyrektywy odpadowe. W tej chwili w Polsce 32% odpadów komunalnych podlega recyklingowi, gdy np. u naszych zachodnich sąsiadów poziom recyklingu i przygotowania do ponownego użycia odpadów komunalnych wynosi aż 45%.
W kolejnych latach wartości wagowe mają przedstawiać się następująco:
- w latach 2020-2024 co najmniej 50%,
- w latach 2025-2029 co najmniej 55%,
- w latach 2030-2034 co najmniej 60%,
- od 1 stycznia 2035 co najmniej 65%.
Dużo zmian czeka PSZOK-i i RIPOK-i.
Od 1 stycznia 2025 punkty selektywnej zbiórki odpadów komunalnych będą miały obowiązek przyjmowania odpadów tekstyliów i odzieży. Wśród innych nowych przepisów dotyczących PSZOK-ów znaleźć można zapisy o tym, że od teraz nie w każdych okolicznościach będą musiały przyjmować bioodpady, zmienią się też warunki przyjmowania przez punkty niekomunalnych odpadów z działalności rolniczej (rada gminy w specjalnej uchwale może ustalić ich maksymalną ilość).
RIPOK-i, czyli regionalne instalacje przetwarzania odpadów komunalnych doczekają się nowej definicji. Od teraz nie będą już musiały mieć mocy przerobowych pozwalających na obsłużenie obszaru zamieszkanego przez co najmniej 120 tysięcy osób. RIPOK-ami wedle nowych przepisów będą poszczególne instalacje, a nie całe zakłady. Z ustawy zniknął też zakaz przetwarzania odpadów zielonych.
Co jeszcze warto wiedzieć o zmianach w ustawie?
Najnowszy projekt nowelizacji wprowadza obligatoryjną selektywną zbiórkę odpadów, jednocześnie precyzując, kiedy zbiórka nie spełnia wymogów zbiórki selektywnej - taka sytuacja ma miejsce, jeśli zawartość innych odpadów przekracza 10% wagi, a w przypadku papieru 5%. Wśród zmian znaleźć można również wprowadzenie obligatoryjnego rozdzielenia przetargów na odbiór od przetargów na zagospodarowanie odpadów, a także zakaz rozliczeń ryczałtowych, zastąpionych przez rozliczenia tonażowe. Są też nowe przepisy dotyczące nieruchomości niezamieszkałych i mieszanych (w przypadku tych ostatnich np. nie będzie obowiązku przetargowego wyłaniania podmiotów odbierających odpady), zapis o dopuszczeniu odrębnych deklaracji dla osobnych budynków lub ich części z osobnymi altankami śmietnikowymi, a także nowe poziomy opłat za pojemniki na nieruchomościach niezamieszkałych czy od domków letniskowych.