Uwaga Samorządowcy! Oświadczenia majątkowe tylko do końca kwietnia!
Wpis dodał: Marcin Żyski | Zgłoś błąd lub naruszenie
Tylko 6 dni pozostało osobom fizycznym do rozliczenia się z fiskusem za 2018 rok. Tyle samo czasu mają pracownicy samorządowi na złożenie oświadczeń majątkowych.
Obowiązek ten wynika z ustaw o samorządzie gminnym, samorządzie powiatowym i samorządzie województwa. Zgodnie z nimi oświadczenie majątkowe składać muszą:
- radni (gminy, powiatu, województwa);
- wójt, burmistrz, prezydent miasta, starosta, marszałek województwa;
- członkowie zarządu (powiatu, województwa);
- zastępcy (wójta, burmistrza, prezydenta miasta);
- skarbnicy, sekretarze (gminy, powiatu, województwa);
- kierownicy jednostek organizacyjnych (gminy, powiatu, województwa);
- osoby zarządzające i członkowie organu zarządzającego samorządową osobą prawną (gminną, powiatową, wojewódzką);
- osoba wydająca decyzje administracyjne w imieniu włodarza (wójta, burmistrza, prezydenta miasta, starosty, marszałka województwa).
Przypomnijmy za ustawą, że oświadczenie majątkowe samorządowców dotyczy majątku odrębnego oraz majątku objętego małżeńską wspólnością majątkową.
Oświadczenie majątkowe powinno zawierać informacje o:
1) zasobach pieniężnych, nieruchomościach, udziałach i akcjach w spółkach handlowych oraz o nabyciu od Skarbu Państwa, innej państwowej osoby prawnej, jednostek samorządu terytorialnego, ich związków, komunalnej osoby prawnej lub od związku metropolitalnego mienia, które podlegało zbyciu w drodze przetargu, a także dane o prowadzeniu działalności gospodarczej oraz dotyczące zajmowania stanowisk w spółkach handlowych;
2) dochodach osiąganych z tytułu zatrudnienia lub innej działalności zarobkowej lub zajęć, z podaniem kwot uzyskiwanych z każdego tytułu;
3) mieniu ruchomym o wartości powyżej 10 000 złotych;
4) zobowiązaniach pieniężnych o wartości powyżej 10 000 złotych, w tym zaciągniętych kredytach i pożyczkach oraz warunkach, na jakich zostały udzielone.
Osoba składająca oświadczenie majątkowe określa w nim przynależność poszczególnych składników majątkowych, dochodów i zobowiązań do majątku odrębnego i majątku objętego małżeńską wspólnością majątkową. Oświadczenie majątkowe należy złożyć w dwóch egzemplarzach, wraz z kopią swojego zeznania o wysokości osiągniętego dochodu w roku podatkowym (PIT) za rok poprzedni i jego ewentualną korektą.
Jeżeli oświadczenie majątkowe nie zostanie złożone w terminie, przewodniczący rady gminy, wojewoda lub wójt w terminie 14 dni od dnia stwierdzenia niedotrzymania terminu wzywa osobę, która nie złożyła oświadczenia do jego niezwłocznego złożenia wyznaczając dodatkowy czternastodniowy termin. Termin ten liczy się od dnia skutecznego dostarczenia wezwania.
Samorządowcom grozi utrata wynagrodzenia (za okres od 30 kwietnia do dnia złożenia oświadczenia), a nawet utrata pracy - niezłożenie oświadczenia pomimo upływu dodatkowego terminu skutkuje wygaśnięciem mandatu.
Obowiązek ten wynika z ustaw o samorządzie gminnym, samorządzie powiatowym i samorządzie województwa. Zgodnie z nimi oświadczenie majątkowe składać muszą:
- radni (gminy, powiatu, województwa);
- wójt, burmistrz, prezydent miasta, starosta, marszałek województwa;
- członkowie zarządu (powiatu, województwa);
- zastępcy (wójta, burmistrza, prezydenta miasta);
- skarbnicy, sekretarze (gminy, powiatu, województwa);
- kierownicy jednostek organizacyjnych (gminy, powiatu, województwa);
- osoby zarządzające i członkowie organu zarządzającego samorządową osobą prawną (gminną, powiatową, wojewódzką);
- osoba wydająca decyzje administracyjne w imieniu włodarza (wójta, burmistrza, prezydenta miasta, starosty, marszałka województwa).
Przypomnijmy za ustawą, że oświadczenie majątkowe samorządowców dotyczy majątku odrębnego oraz majątku objętego małżeńską wspólnością majątkową.
Oświadczenie majątkowe powinno zawierać informacje o:
1) zasobach pieniężnych, nieruchomościach, udziałach i akcjach w spółkach handlowych oraz o nabyciu od Skarbu Państwa, innej państwowej osoby prawnej, jednostek samorządu terytorialnego, ich związków, komunalnej osoby prawnej lub od związku metropolitalnego mienia, które podlegało zbyciu w drodze przetargu, a także dane o prowadzeniu działalności gospodarczej oraz dotyczące zajmowania stanowisk w spółkach handlowych;
2) dochodach osiąganych z tytułu zatrudnienia lub innej działalności zarobkowej lub zajęć, z podaniem kwot uzyskiwanych z każdego tytułu;
3) mieniu ruchomym o wartości powyżej 10 000 złotych;
4) zobowiązaniach pieniężnych o wartości powyżej 10 000 złotych, w tym zaciągniętych kredytach i pożyczkach oraz warunkach, na jakich zostały udzielone.
Osoba składająca oświadczenie majątkowe określa w nim przynależność poszczególnych składników majątkowych, dochodów i zobowiązań do majątku odrębnego i majątku objętego małżeńską wspólnością majątkową. Oświadczenie majątkowe należy złożyć w dwóch egzemplarzach, wraz z kopią swojego zeznania o wysokości osiągniętego dochodu w roku podatkowym (PIT) za rok poprzedni i jego ewentualną korektą.
Jeżeli oświadczenie majątkowe nie zostanie złożone w terminie, przewodniczący rady gminy, wojewoda lub wójt w terminie 14 dni od dnia stwierdzenia niedotrzymania terminu wzywa osobę, która nie złożyła oświadczenia do jego niezwłocznego złożenia wyznaczając dodatkowy czternastodniowy termin. Termin ten liczy się od dnia skutecznego dostarczenia wezwania.
Samorządowcom grozi utrata wynagrodzenia (za okres od 30 kwietnia do dnia złożenia oświadczenia), a nawet utrata pracy - niezłożenie oświadczenia pomimo upływu dodatkowego terminu skutkuje wygaśnięciem mandatu.