Ochrona jakości powietrza: samorządy będą działać szybciej

Wpis dodał: Marcin Żyski | Zgłoś błąd lub naruszenie
Rząd przyjął właśnie projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo ochrony środowiska oraz ustawy o zarządzaniu kryzysowym, przedłożony przez ministra środowiska, który wprowadza nowe obowiązki dla samorządów.

Projekt ustawy to konsekwencja wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 22 lutego 2018 r., który dotyczy przekroczeń poziomu dopuszczalnego pyłu zawieszonego PM10 w latach 2007-2015.

Projekt przewiduje przyspieszenie eliminacji zagrożeń związanych z występowaniem ponadnormatywnych stężeń niektórych zanieczyszczeń powietrza. Skrócony zostaje czas działania, przewidywany dla sejmików województwa. Dotąd sejmik w specjalnej uchwale określał program ochrony powietrza (POP) w terminie 18 miesięcy od dnia otrzymania wyników oceny poziomów substancji w powietrzu i klasyfikacji stref (które to przygotowują wojewódzcy inspektorzy ochrony środowiska).

Teraz sejmik będzie musiał działać szybciej - termin na przygotowanie programu ochrony powietrza jest krótszy o 3 miesiące. Komisja Europejska zobowiązała Polskę do przedstawienia nowych POP spełniających wymogi dyrektywy oraz wyroku Trybunału Sprawiedliwości w terminie do 30 czerwca 2020 r. W związku z tym sejmiki województwa muszą przyjąć uchwały do 15 czerwca, na podstawie ocen jakości powietrza za rok 2018.

Nowe przepisy zobowiązują też zarząd województwa do corocznego monitorowania postępu działań naprawczych na szczeblu gminnym, wynikających z POP oraz planów działań krótkoterminowych (PDK). Działania te umożliwią monitorowanie skuteczności realizowanych zadań na poziomie województwa.

Wyszczególniono też zadania urzędu marszałkowskiego:

- prowadzenie monitorowania na poziomie wojewódzkim stanu realizacji poszczególnych działań naprawczych, określonych programami ochrony powietrza i planami działań krótkoterminowych, co w efekcie przełoży się na skuteczniejszą realizację tych działań;

- stała weryfikacja stanu zaawansowania realizacji poszczególnych działań przez podmioty wskazane w harmonogramach realizacji działań naprawczych do POP;

- przygotowywanie zestawienia szczegółowych informacji oraz sprawozdań dla ministra środowiska związanych z przyjęciem i realizacją POP oraz PDK.