Państwo pomoże samorządom usuwać odpady

Wpis dodał: Marcin Żyski | Zgłoś błąd lub naruszenie
Od 1 lipca można składać wnioski do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej o dofinansowanie przedsięwzięć związanych z usuwaniem odpadów.

Nielegalne magazyny lub składowiska odpadów, w tym odpadów niebezpiecznych zagrażających zdrowiu i życiu okolicznych mieszkańców to problem wielu samorządów. Posiadacz odpadów jest zgodnie z przepisami zobowiązany do usunięcia odpadów z miejsc nieprzeznaczonych do ich składowania lub magazynowania, w tym odpadów porzuconych po zakończeniu prowadzenia działalności gospodarczej, w praktyce jednak decyzje wójtów, burmistrzów lub prezydentów miast pozostają bez odzewu. Posiadacze odpadów uchylają się od usuwania składowisk odpadów, a gmin nie stać na samodzielne ich usuwanie.

To ma się zmienić za sprawą nowego projektu NFOŚiGW, który powstał w odpowiedzi na zapytanie Rzecznika Praw Obywatelskich, czy możliwe jest wsparcie gmin w usuwaniu odpadów z nieruchomości niestanowiących ich własności lub niepozostających w ich użytkowaniu wieczystym. Uchwałami Zarządu NFOŚiGW z 26 kwietnia 2019 r. oraz Rady Nadzorczej NFOŚiGW z 8 maja 2019 r. przyjęto nowy Program priorytetowy 2.9. „Usuwanie porzuconych odpadów".

Jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki od 1 lipca mogą składać wnioski o dofinansowanie w tym zakresie. Nowy program oferuje wsparcie w formie dotacji lub pożyczki. Jak czytamy na stronie RPO państwo ma realnie pomagać gminom w usuwaniu nielegalnych składowisk odpadów. "Wobec bierności posiadacza odpadów, ich usunięcie spada głównie na gminy (zwykle w formie tzw. zastępczego wykonania decyzji). Muszą one wyasygnować środki na ten cel, przy często iluzorycznej szansie na ich zwrot od posiadacza odpadów. A kwoty te często wynoszą od kilku do kilkudziesięciu milionów zł. Samorządy mogą uzyskać na to wsparcie NFOŚiGW, zwłaszcza w ramach działania programu Ochrona powierzchni ziemi”.

W ramach nowego programu samorządy mogą liczyć na środki finansowe: do 200 tys. zł pożyczki lub 100 tys. zł dotacji na "usunięcie i zagospodarowanie niewłaściwie składowanych lub magazynowanych odpadów wraz z przeprowadzeniem remediacji powierzchni ziemi w zakresie skutków spowodowanych oddziaływaniem usuwanych odpadów". Wnioski przyjmowane będą do 20 grudnia.