Samorządy działają na szkodę swoich mieszkańców? RPO skarży uchwały o LGBT
Wpis dodał: Marcin Żyski | Zgłoś błąd lub naruszenie
Rzecznik Praw Obywatelskich skierował skargi do pięciu wojewódzkich sądów administracyjnych.
Chodzi o uchwały o tak zwanym "przeciwdziałaniu ideologii LGBT", które wprowadzono w ponad 50 gminach, powiatach, a także w niektórych województwach samorządowych. Skargi dotyczą uchwał gmin: Istebna (woj. śląskie), Lipinki (woj. małopolskie), Klwów (woj. mazowieckie), Serniki (woj. lubelskie), Niebylec (woj. podkarpackie).
Jak czytamy w komunikacie RPO: "Rzecznik ma ustawowy obowiązek działania na rzecz równego traktowania. Ma też odpowiednie uprawnienia - jako konstytucyjny organ stojący na straży praw i wolności człowieka i obywatela ma kompetencję do wniesienia skargi do wojewódzkiego sądu administracyjnego w sprawie dotyczącej interesu ogólnego".
Zdaniem Adama Bodnara wszystkie tego rodzaju uchwały są sprzeczne z konstytucyjną zasadą legalizmu (zgodnie z którą organy władzy publicznej działają na podstawie i w granicach prawa) oraz stanowią władczą dyspozycję dla organów wykonawczych gminy, do której formułowania rady gmin nie miały prawa.
Rady gmin wprowadzając podobne uchwały działają na szkodę swoich własnych mieszkańców - ograniczają ich prawa i wolności, w tym ich prawo do życia prywatnego i rodzinnego, wolność wypowiedzi, prawo do nauki, prawo do nauczania oraz prawo do wychowania dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami. Ponadto robią to w sposób bezprawny, gdyż takie "wykluczanie ze wspólnoty samorządowej osób nieheteronormatywnych i transpcłciowych" nie leży w ich kompetencjach - takie zapisy mogą pojawić się tylko w ustawie.
Dlaczego RPO zaskarżył tylko 5 z ponad 50 uchwał? Jak się okazuje to kwestia formalno-organizacyjna: "Nawet przy najlepszym wykorzystaniu dostępnych zasobów Rzecznik nie ma możliwości zaskarżenia wszystkich, przyjętych dotychczas uchwał tego typu. Z tego względu podjęte działania objęły wniesienie skarg na wybrane uchwały rad gmin z obszaru właściwości różnych wojewódzkich sądów administracyjnych. Poza kryterium terytorialnym w toku oceny zaskarżalności poszczególnych uchwał uwzględniono także kwestie proceduralne oraz poziom ingerencji treści aktów w prawa i wolności człowieka. Prace nad kolejnymi skargami do sądów administracyjnych, w tym na uchwały organów stanowiących jednostek samorządowych innych szczebli (powiatu, województwa), są kontynuowane".
Chodzi o uchwały o tak zwanym "przeciwdziałaniu ideologii LGBT", które wprowadzono w ponad 50 gminach, powiatach, a także w niektórych województwach samorządowych. Skargi dotyczą uchwał gmin: Istebna (woj. śląskie), Lipinki (woj. małopolskie), Klwów (woj. mazowieckie), Serniki (woj. lubelskie), Niebylec (woj. podkarpackie).
Jak czytamy w komunikacie RPO: "Rzecznik ma ustawowy obowiązek działania na rzecz równego traktowania. Ma też odpowiednie uprawnienia - jako konstytucyjny organ stojący na straży praw i wolności człowieka i obywatela ma kompetencję do wniesienia skargi do wojewódzkiego sądu administracyjnego w sprawie dotyczącej interesu ogólnego".
Zdaniem Adama Bodnara wszystkie tego rodzaju uchwały są sprzeczne z konstytucyjną zasadą legalizmu (zgodnie z którą organy władzy publicznej działają na podstawie i w granicach prawa) oraz stanowią władczą dyspozycję dla organów wykonawczych gminy, do której formułowania rady gmin nie miały prawa.
Rady gmin wprowadzając podobne uchwały działają na szkodę swoich własnych mieszkańców - ograniczają ich prawa i wolności, w tym ich prawo do życia prywatnego i rodzinnego, wolność wypowiedzi, prawo do nauki, prawo do nauczania oraz prawo do wychowania dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami. Ponadto robią to w sposób bezprawny, gdyż takie "wykluczanie ze wspólnoty samorządowej osób nieheteronormatywnych i transpcłciowych" nie leży w ich kompetencjach - takie zapisy mogą pojawić się tylko w ustawie.
Dlaczego RPO zaskarżył tylko 5 z ponad 50 uchwał? Jak się okazuje to kwestia formalno-organizacyjna: "Nawet przy najlepszym wykorzystaniu dostępnych zasobów Rzecznik nie ma możliwości zaskarżenia wszystkich, przyjętych dotychczas uchwał tego typu. Z tego względu podjęte działania objęły wniesienie skarg na wybrane uchwały rad gmin z obszaru właściwości różnych wojewódzkich sądów administracyjnych. Poza kryterium terytorialnym w toku oceny zaskarżalności poszczególnych uchwał uwzględniono także kwestie proceduralne oraz poziom ingerencji treści aktów w prawa i wolności człowieka. Prace nad kolejnymi skargami do sądów administracyjnych, w tym na uchwały organów stanowiących jednostek samorządowych innych szczebli (powiatu, województwa), są kontynuowane".