Tarcza antykryzysowa a nowe uprawnienia samorządów

Wpis dodał: Marcin Żyski | Zgłoś błąd lub naruszenie
W związku z niemal całkowitym zatrzymaniem polskiej gospodarki i ograniczeniem działalności instytucji publicznych rząd przygotował już drugi projekt tak zwanej tarczy antykryzysowej.

Poszkodowani przedsiębiorcy otrzymali m.in. udogodnienia w zakresie płacenia składek i finansowania działalności, obiecano też dotacje dla małych i dużych firm w celu zachowania płynności i powstrzymania od zwalniania pracowników.
Nowe regulacje dotyczą również jednostek samorządu terytorialnego. Ustawa z dnia 31 marca 2020 r. w sprawie nowelizacji ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw przewiduje m.in. że w trakcie trwania epidemi pracownika samorządowego można za jego zgodą tymczasowo przenieść do wykonywania innej pracy, niż określona w umowie o pracę w jednostce organizacyjnej pomocy społecznej, w tej samej lub innej miejscowości, maksymalnie jednak na czas nie dłuższy niż 30 dni od dnia odwołania stanu epidemii. Wynagrodzenie pracownika na nowym stanowisku nie może być niższe, niż dotychczasowe.

Rada gminy otrzymały uprawnienia do zwalniania z podatku od nieruchomości gruntów, budynków i budowli także organizacje pozarządowe, których płynność finansowa uległa pogorszeniu w związku z epidemią koronawirusa. W drodze uchwały mogą one przedłużać terminy płatności rat podatku płatnych w kwietniu, maju i czerwcu 2020 (nie dłużej niż do 30 września 2020).

Ponadto Art. 15zn stanowi, że w celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań związanych z przeciwdziałaniem COVID-19 wójt (burmistrz, prezydent miasta), zarząd powiatu lub zarząd województwa może między innymi:

1) dokonać zmian w planie dochodów i wydatków budżetu jednostki samorządu terytorialnego, w tym dokonać przeniesień wydatków między działami klasyfikacji budżetowej;

2) dokonać czynności, o których mowa w art. 258 ust. 1 pkt 2–4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, czyli może przekazać niektóre uprawnienia do dokonywania przeniesień planowanych wydatków innym jednostkom organizacyjnym jednostki samorządu terytorialnego, przekazać innym jednostkom organizacyjnym jednostki samorządu terytorialnego uprawnienia do zaciągania zobowiązań z tytułu umów, których realizacja w roku budżetowym i w latach następnych jest niezbędna do zapewnienia ciągłości działania jednostki i z których wynikające płatności wykraczają poza rok budżetowy; dokonywać zmian w planie dochodów i wydatków związanych ze:
a) zmianą kwot lub uzyskaniem płatności przekazywanych z budżetu środków europejskich, o ile zmiany te nie pogorszą wyniku budżetu,
b) zmianami w realizacji przedsięwzięcia finansowanego z udziałem środków europejskich
c) zwrotem płatności otrzymanych z budżetu środków europejskich.

3) dokonać zmian w wieloletniej prognozie finansowej oraz w planie wydatków budżetu jednostki samorządu terytorialnego związanych z wprowadzeniem nowych inwestycji lub zakupów inwestycyjnych przez jednostkę, o ile zmiana ta nie pogorszy wyniku budżetu tej jednostki;

4) dokonać zmiany przeznaczenia rezerwy celowej utworzonej w budżecie jednostki samorządu terytorialnego bez uzyskania opinii komisji właściwej do spraw budżetu organu stanowiącego tej jednostki;

5) tworzyć nową rezerwę celową bez uzyskania opinii komisji właściwej do spraw budżetu organu stanowiącego tej jednostki, przenosząc do niej zablokowane kwoty wydatków;

6) dokonać zmiany limitu zobowiązań z tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek oraz emitowanych papierów wartościowych.

Podczas głosownia nad ustawą przyjęto kilka poprawek, w tym również pochodzących od opozycji, dotyczących m.in. spółdzielni, fundacji i stowarzyszeń, które również - jak wcześniej organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego - na czas epidemii otrzymały możliwość podejmowania decyzji w drodze komunikacji elektronicznej. Nowe przepisy pozwalają również na zawieszenie do kredytu studenckiego na pół roku oraz eksmisję sprawców przemocy domowej (eksmisja w innych w przypadkach w czasie epidemii jest zabroniona).