Wideoweryfikacja wystarczy do rozpoczęcia zdalnego kontaktu z urzędami

Wpis dodał: Marcin Żyski | Zgłoś błąd lub naruszenie
Nowa sytuacja spowodowana zagrożeniem wirusowym wymusza lub przyspiesza wiele nowych rozwiązań w naszym życiu, od zdalnego nauczania i zdalnej pracy po ułatwienia w administracji.

Gdyby nie koronawirus, na wiele rozwiązań musielibyśmy czekać latami, a niektórych być może nigdy byśmy się nie doczekali. Również w kontekście funkcjonowania urzędów centralnych i samorządowych. W Senacie od kilku dni leży projekt ustawy "o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2", który może znacząco przyspieszyć proces cyfryzacji w naszych urzędach.

Projekt ma doprowadzić do przełomowych zmian m.in. w Kodeksie postępowania administracyjnego i ustawie o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.

Chodzi m.in. o zapis "stanowiący, że w przypadku pism wydanych przez organ administracji publicznej w formie dokumentu elektronicznego (przy wykorzystaniu systemu teleinformatycznego), które opatrzono kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym, zaawansowaną pieczęcią elektroniczną albo kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną, doręczenie ich może polegać na doręczeniu wydruku pisma uzyskanego z tego systemu, odzwierciedlającego treść tego pisma (jeśli strona lub inny uczestnik postępowania nie złożyła podania w formie dokumentu elektronicznego przez elektroniczną skrzynkę podawczą organu administracji publicznej, nie wystąpiła do organu administracji publicznej o takie doręczenie lub nie wyraziła zgody na doręczanie pism w taki sposób)".

Najważniejszą zmianą będzie możliwość założenia tymczasowego profilu zaufanego, którego potwierdzenie odbywać się będzie mogło bez kontaktu osobistego, a tylko drogą wideoweryfikacji. Co za tym idzie wszyscy ci, którzy nie posiadają profilu zaufanego czy podpisu elektronicznego będą mieli możliwość zdalnie załatwiać sprawy w urzędach administracji publicznej.

W celu otrzymania tymczasowego profilu zaufanego wystarczająca będzie wideorozmowa z urzędnikiem, podczas której osoba zainteresowana pokaże twarz i swój aktualny dowód tożsamości. Pracownik urzędu będzie weryfikował dokument i wygląd petenta w Państwowym Rejestrze Dowodów Osobistych, a w przypadku pozytywnego rozpatrzenia sprawy przydzieli tymczasowy profil zaufany na trzy miesiące, z możliwością dalszego przedłużania ważności.

Z kolei w ustawie o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne mają pojawić się zmiany, dzięki którym w sytuacjach wymagających pozyskania dokumentów od innych podmiotów obywatel nie będzie musiał dostarczać ich osobiście. Stanie się to dzięki "konkretyzacji i doprecyzowaniu obowiązków urzędów" w tym względzie, co odciąży obywatela i przyspieszy załatwienie sprawy za sprawą przeniesienia całego procesu do przestrzeni elektronicznej.